Czy umiesz poznać dobre dziennikarstwo?

Ciekawe i gorące tematy dnia powszedniego.

Dziennikarze to z pewnością jedna z bardziej wyjątkowych grup pracowników. Spełniają oni bowiem rolę kreatorów opinii publicznej, a co za tym idzie, ciąży na nich ogromna odpowiedzialność. Jednak nie każdy z nich zdaje sobie z tego sprawę. Okazuje się, że dość duża pogoń za zdobyciem zainteresowania czytelnika sprawiła, że coraz mniejszą ilość dziennikarzy można nazwać rzetelnymi. Szczególnie zaznacza się to w przypadku redakcji internetowych, które momentami wręcz manipulacyjnie podchodzą do sposobu, w jaki kreują swój przekaz. Wobec tego po czym można poznać dobre dziennikarstwo?

Sposób kreowania przekazu ma znaczenie

Każdy z nas przegląda strony internetowe w poszukiwaniu ciekawostek z kraju i ze świata. Jednak czy zastanawialiśmy się dlaczego jedne teksty czyta się nam „lekko”, zaś inne są dla nas prawdziwą drogą przez mękę? Znaczenie ma tu sposób w jaki przekaz jest kreowane. Rzetelne redakcje internetowe jak np. jagodyacai.info.pl, stawiają przede wszystkim na dopasowanie stylu tworzonych treści do grupy docelowych czytelników. W tym wypadku warto również podkreślić, że treści tworzone przez dziennikarzy „na kolanie” i w pośpiechu, możemy rozpoznać gołym okiem. Ciężko się je czyta, a także bardzo często przesycone są one językiem korzyści. Czytelnik wyraźnie odczuje więc, że przekaz nie jest obiektywny, a ma jedynie za zadanie przekonać go do konkretnych tez. Taki sposób kreowania treści nie można umieścić na jednej linii z obiektywnym i dobrym dziennikarstwem. Warto więc, zwrócić uwagę na to, jak pisane są czytane przez nas artykuły.

Czy podoba Ci się to co czytasz?

O dobrym dziennikarstwie można rozprawiać godzinami. O złym jednak już tak wiele się nie mówi. Wobec tego czytelnicy powinni zadać sobie jedno, podstawowe zadanie: czy podoba im się to co czytają? Dobre redakcje internetowe jak wspomniana już Jagody Acai czy inne, cechuje prawdziwa, dziennikarska pasja. Wobec tego tworzą one treści różnorodne, tak by każdy czytelnik mógł znaleźć dokładnie to, co go najbardziej zainteresuje. Redakcje, które jednak podążają jedynie za subiektywną sensacją, będą tworzyć treści dość monotonne i jednorodne. W efekcie ich czytelnicy mogą doświadczyć przysłowiowego deja vu. Portal będzie wypełniony podobnymi treściami, ubranymi w inną kreację słowną. Z pewnością nie będzie się tego dobrze czytało, a już na pewno, nie wzbudzi to w nas zainteresowania. Wobec tego śmiało można stwierdzić, że odróżniając dobre dziennikarstwo od pogoni za sensacją, zapewnimy sobie o wiele lepsze wrażenia z lektury artykułów.